torstai 16. heinäkuuta 2009

Karmasta ja jälleensyntymästä

Mitä karma ja jälleensyntymä tarkoittaa buddhalaisuudessa? Karma on sanskritia ja tarkoittaa toimintaa. (paaliksi kamma) Buddhalaisuudessa karma tarkoittaa sitä, että kaikilla tietoisilla teoilla on seurauksensa. Karma on tietoista toimintaa ja se on eri asia kuin karman seuraus, karma-vipaka. Karma syntyy mielentilasta ja luo hedelmää, eli vipakaa. Esimerkin karman toiminnasta saat, jos jatkossa menet töihin tai kouluun ja aamulla vittuilet muille sen sijaan että olisit ystävällinen ja kohtelias. Karman kannalta mielentila on oleellisempaa kuin itse teot; ne ovat neutraaleja. Mielentila luo karmaa; vihaisena tulee loukanneeksi muita todennäköisemmin, kuin josssakin muussa mielentilassa.

Karmaa ei voi pitää rangaistus- tai palkkiojärjestelmänä tai kohtalona, koska sitä ei ohjaile mitkään jumalat. Karma ei siis ole mikään yliluonnollinen voima, vaan se toimii kuin mikä tahansa luonnonlaki. Vähän sama kuin hyppäisit jyrkänteeltä; se että putoat ja loukkaat itsesi, ei ole "painovoiman rangaistus".

Karman laki on aiheuttanut varmasti paljon ylimääräistä kärsimystä ja ahdistusta antaessaan ymmärtää, että tämän elämän kärsimys olisi seurausta edellisen elämän teoista. Karman perusteella on voitu syyllistää ja tuomita. Karman voisi kuitenkin ymmärtää myös rakentavammassa valossa: Buddhan mukaan nykyhetki on kyllä sitä, miksi sen olet tehnyt, mutta vastaavasti nykyisyys ja tulevaisuus on sitä, miksi sen teet. Olet siis vastuussa omasta toiminnastasi ja voit vaikuttaa itse omaan elämääsi. (Ei kohtaloa, you remember?) Mennyttä ei voi enää jälkeenpäin muuttaa, joten on turha roikkua menneissä (mahdollisissa) virheissä. Nykyhetkeen ja tulevaan voi vaikuttaa ja sen pitäisi olla oleellisinta.

Toisaalta Buddhankaan mukaan kaikestä elämän kärsimyksestä ei voi syyttää edellistä elämää. Buddhan mukaan maailmassa vaikuttaa monenlaisia luonnonlakeja, jotka vaikuttavat asioiden syy-seuraussuhteisiin (niyamat). Karma on vain yksi näistä laeista. Esimerkiksi yhdeksi asioita aiheuttavaksi tekijäksi Buddha nimesi perinnöllisyyden. On siis täysin Buddhan opetuksen mukaista sanoa esimerkiksi vammaisuuden johtuvan perimästä karman sijaan. Seuraavassa luettelo näistä tekijöistä:
* Utu Niyama - ilmasto ja vuodenaikojen vaihtelu
* Bija Niyama - perinnöllisyys
* Karma Niyama - karman eli tietoinen toiminta.
* Dhamma Niyama - luonnonlait (?) - Tämän sisältö on jäänyt vähän epäselväksi...
* Citta Niyama - mielentoiminnot

Karma tai jälleensyntymä ovat vähän ongelmallisia käsitteitä buddhalaisuudessa. Jotkut toteavat buddhalaisuuden uskonvaraiseksi huuhaaksi opittuaan noista käsitteistä ja hylkää sitten koko elämänfilosofian. Tämä on sinänsä surullista, koska buddhalaisuudella todellakin on jotakin sanottavaa elämästä, ihmismielestä ja maailmasta. Karma tai jälleensyntymä kun eivät ole tärkeimpiä käsitteitä buddhalaisuudessa, vaikka melko keskeisiä ovatkin. Buddhalainen voi hyvin olla niihin uskomattakin; uskominen johonkin yliluonnollisiin ei ole se "pointti".

Tämä jo herättää ajatuksen, olisiko parempi jos buddhalaisuus luopuisi noista käsitteistä kokonaan... Onhan karman laki johtanut myös turhaan tuomitsemiseen antaessaan ymmärtää että tämän elämän kärsimys olisi rangaistus edellisen elämän pahoista teoista. Tämä siitäkin huolimatta, ettei ajatus ole aivan Buddhan opetuksen mukaista.

Buddhan keskitien oppia voi soveltaa suhteessa näihin käsitteisiin: Sokeasti on turha uskoa mihinkään, mistä ei ole varmaa tietoa, mutta kannattaa pysyä avoimena. Mistä oikeastaan tietää, mikä on totta ja mikä ei näissä asioissa. Kuolemanjälkeisestä elämästä kenelläkään ei ole varmaa tietoa ja sen miettiminen toisaalta onkin täysin turhaa: kuolemanjälkeiset tapahtumat selviävät sitten aikanaan. Meillä on joka tapauksessa tämä elämä elettävänä nyt. Buddhalaisuuden "pointti" onkin tämä elämä: kuinka löytää onnellisuus ja mielen tasapaino. Buddhalainen filosofia ja mielenharjoitukset tarjoavat hyviä välineitä löytää onnellisuus jo tässä elämässä. Ei tarvitse odottaa kuolemanjälkeistä elämää ollakseen onnellinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti