lauantai 18. kesäkuuta 2011

Kuinka olla tietoinen?

Kun olet suihkussa, oletko todella suihkussa? Kun syöt, syötkö todella? Kun kävelet kaupungilla, käveletkö todella? Vai harhaileeko ajatuksesi jossakin muualla? Mietitkö koko ajan menneitä tapahtumia? Vai kenties suunnittelet jo tulevaa, murehdit huomista tai haaveilet jostakin? Näinhän siinä usein tuppaa käymään.

Zen-buddhalainen zazen on meditaatiotekniikka, jonka tavoite on keskittää ajatukset tähän hetkeen. Zazenissa huomio kiinnitetään omaan hengitykseen, koska kaikki hengittävät ja hengitys tapahtuu luonnollisesti ilman omaa hallintaa. Hengityksiä lasketaan yhdestä kymmeneen ja kymmenen kohdalla aloitetaan alusta. Joka kerta, kun ajatukset lähtevät harhailemaan, huomio palautetaan hengitykseen ja lasku aloitetaan alusta. Helppoa? Eipä olekaan. Ajatukset harhailevat ja ennen kuin huomaatkaan, mietitkin jo esim. mitä laittaisi ruuaksi tai pitää päästä Facebookiin... Harhailu on kuitenkin aivan luonnollista, ja kun jokin ajatus tai tunne tulee mieleen, tiedosta se sitä arvostelematta ja palaa seuramaan hengitystä. Pikku hiljaa tietoisuus omista tunteista ja ajatuksista parantuu ja keskittymiskyky paranee. Yksi meditaatioistunto voi kestää puolikin tuntia. Aloittelijan ei tosin kannata meditoida heti niin pitkään.

Lopulta meditaation voi tuoda jokapäiväiseen elämään. Mindfulness-meditaation tavoite on tuoda ajatukset takaisin tähän hetkeen. Mindfulness voidaan kääntää esimerkiksi tietoiseksi läsnäoloksi. Mindfulness-meditaatiota voi harjoittaa missä vain ja se tarkoittaa omien tuntemusten ja ympäristön tapahtumien tarkkailua ilman arvostelua, pyrkimystä torjua tai takertua. Esimerkiksi ruokailusta voi tehdä meditaatiota keskittymällä ruokaan: miltä se tuoksuu? Kun pureskelet, miltä se maistuu? Miltä se tuntuu suussa? Pureskele huolellisesti ja keskity tuntemuksiin. Kotitöitäkin tehdessä, kaupungilla kävellessä tai nuotion äärellä mökkirannassa voi meditoida. Mökillä istuessa esimerkiksi keskityt hengitykseen ja kuuntelet samalla linnunlaulua, aaltojen ääntä rannassa, nuotion rätinää. Katsele järvimaisemaa, auringonlaskua. Miltä tuntuu? Minfulness-meditaation ideana on antaa kaikkien tunteiden tulla vapaasti, torjumatta mitään niistä ja olla niistä yksinkertaisesti tietoinen.

Buddhan mukaan mitkään asiat eivät itsessään aiheuta tunteita, vaan oma reaktiomme niihin. Esimerkiksi työkaverin tiuskimiseen heti työpäivän aluksi ei ole pakko reagoida suuttumalla itse. Se on juuri niin ärsyttävää, kuin annat sen olla. Kaikki tunteet ovat väliaikaisia ja niiden synnylle ei aina voi itse mitään. Tunteiden mukaan ei kuitenkaan ole pakko toimia. Meditaatio auttaa näkemään nämä asiat.

Meditaatio auttaa rauhoittamaan mielen ja helpottaa esimerkiksi nukahtamista iltaisin. Parantunut tietoisuus omista tunteista parantaa myös itsehillintää: ihminen ehtii huomata vihan tunteen, ennen kuin tekee jotakin peruuttamatonta. Kun ajatukset pystyy pitämään nykyhetkessä, stressi helpottuu - ei enää murehdi ja vatvo niin paljon asioita, joille ei voi mitään. Zazenin jälkeen olokin on usein mukavan tyytyväinen ja rauhallinen. Tietoisen läsnäolon paras puoli on siinä, että se tuo jokapäiväiseen elämään aivan uutta syvyyttä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti